رشد آموزش ریاضی شماره‌ 109. پاییز 91





عنواننویسنده
ملاقات با استادابوالفضل رفیع‌پور
عاشق ریاضیاعظم کریمیان‌زاده
نام ماندگارعلی روزدار
شهریاری در سه پردهحسن ملکی
فراتر از چارچوب درسشیوا زمانی
دیدگاه: تازگی ربطی ندارد با زمانمریم گویا
به لطافت «خدا نگهدار» نامه‌هامرتضی ایوبیان
گزارش تصویری همایش یادمان استاد شهریاری ـ سنندج...
یادنامه شهریاریمحمد محسنی مقدم
گزارش و خبر: روز ریاضیات در کرمانبهناز نیک‌ورز
دل‌نوشته: تواضع استاد در ملاقات با دو تازه کارحسین غفاری
دل‌نوشته: یاد استادحمیدرضا امیری
دل‌نوشته: غوغای «اشاره‌های» شهریارینرگس مرتاضی مهربانی
دل‌نوشته: زل زده به ذره‌بینآذر کرمیان
گزارش و خبر: همشهریمان، شهریار ریاضیاتمحمدرضا فدائی
دل‌نوشته: دو خاطرهسیدحسن علم‌الهدایی
دل‌نوشته: خاطرات نوجوانی / در نگاهش ... / از میان شن‌های...علیرضا مختار / محمد جلوداری / احمد زرگر
معرفی کتاب: خلاقیت ریاضیسهیلا غلام آزاد
دل‌نوشته: جاری شدن ... / آزاد از .../ ور علم بدی ...رسول رمضانیان / محمد باقری / مونا نبیعی
روایت معلمان: شهریار اندیشه ریاضیمانی رضائی
دل‌نوشته: سخنگوی علماحمد مسجدجامعی
دل‌نوشته: زندگی آدم‌هاسپیده چمن‌آرا
ضرورت تجلیل از پیشکسوتانمیرزا جلیلی
دل‌نوشته: به معلمان خود ظلم نکنیمبیژن احمدی
ریاضیات نخبه‌گرا و شهریاریبیژن ظهوری زنگنه



دل‌نوشته: احساس دانش‌آموزانمهرداد شهشهانی
نقش استاد شهریاری در مردمی‌کردن ریاضیزهرا گویا
دل‌نوشته: هرگز نمیرد آن‌که دلش زنده شد به عشقشریفه رضاقلی
دل‌نوشته: فرهیخته ... / توسعه فرهنگ ...مهدی بهزاد / رحیم زارع
به یاد استاد پرویز شهریاریعلی رجالی
دل‌نوشته: تحقق یک آرزواسمعیل بابلیان
دل‌نوشته: همه ریاضی‌کاران مدیون شهریاری هستندامیدعلی شهنی
صنعت و هنر تدریس ریاضیاتشهریار شهریاری
دل‌نوشته: خانواده مجلات رشد و پدر ریاضی کشورمحمد ناصری
چهره ماندگار ریاضیدکتر محمدیان
سخن سردبیر: شهریارِ شهریاران پر کشیدزهرا گویا


رشد آموزش ریاضی شماره‌ی ۱۰۸. تابستان ۹۱


 

 

برای دریافت این مجله به لینک زیر مراجعه نمائید

 

 

 

منبع:http://www.roshdmag.ir

رشد آموزش ریاضی شماره‌ی 107. بهار 91

رشد آموزش ریاضی شماره‌ی 107. بهار 91

شأنیت معلم متواضع و مقدس چگونه حفظ می‌شود؟
زهرا گویا
نقش ریاضیات (بررسی نقش ریاضیات در آزمون‌های کتبی سراسری)
مانی رضائی
پیوستگی از شهود تا دقت
یوسف آذرنگ
باورها، سنگ زیربنای تدریس
محمدرضا فدایی، فاطمه احمدپور مبارکه
بررسی دانش ریاضی معلمان ریاضی
فاطمه علی‌پورندوشن، اسمعیل بابلیان، محمد نشان
آیا فیثاغورسیان راه بهتری برای تعریف عدد حقیقی نداشتند؟
مهدی رجبعلی‌پور
نادیده گرفتن عقل سلیم در حل مسایل دنیای واقعی
اعظم کریمیان‌زاده، ابوالفضل رفیع‌پور گتابی
سقفی افراشته برای دوستداران ریاضیات (گزارش افتتاحیه خانه ریاضیات تهران)
محمد دشتی
المپیادها فردگرایی را ترویج کرده‌اند (گفت‌وگو با دکتر رجالی)
محمد دشتی
ریاضیات چالش‌آور (بررسی خانه‌های ریاضیات در ایران)
علی رجالی
چکیده پایان‌نامه کارشناسی ارشد آموزش ریاضیات
معرفی کتاب: افسانه پادشاه و ریاضی‌دان
مهدی رجبعلی‌پور
معرفی ریاضی‌دانان ایرانی ـ اسلامی: حکیم عمر خیام
نامه‌های رسیده

چهره ماندگار ریاضیات درگذشت


پرویز شهریاری چهره ماندگار ریاضی سال 1384 امروز براثر سکته قلبی چشم از جهان فرو بست.


به گزارش خبرنگار مهر،‌ پرویز شهریاری بامداد امروزجمعه ، 22 اردیبهشت‌ماه در بیمارستان‌ جم تهران بر اثر سکته قلبی چشم از جهان فروبست.
وی چهره‌ ماندگار ریاضی ایران و تاکنون بیش از 200 جلد کتاب در زمینه‌ ریاضیات، نگاشته و برگردان کرده ‌بود.  
 
دکتر شهریاری استاد ریاضیات و سردبیر مجله‌های "وهومن" و "چیستا" و "ریاضی و مردم" بود که  پس از 86 سال زندگی پربار علمی و فرهنگی درگذشت.
 
وی در سال 1345 نشان درجه یک علمی و در سال 1384 به عنوان چهره‌ ماندگار در رشته ریاضیات انتخاب و معرفی شد.
 
پرویز شهریاری بارها توسط دانشگاه های خارجی دعوت به کار شد ولی ترجیح داد در داخل کشور بماند و به هموطنان خود خدمت کند.
 
پیکر این استاد زرتشتی، امروز (22 اریبهشت) ساعت 16 در آرامگاه زرتشتیان تهران در قصر فیروزه آرام می گیرد.
 
به گزارش خبرنگار مهر، پرویز شهریاری، ریاضیدان و چهره‌ ماندگار ریاضی ایران، در سال 1305 خورشیدی در کرمان زاده شد، وی تا سال سوم دبیرستان را در دبیرستان ایرانشهر در شهر کرمان گذراند و وارد دانشسرای مقدماتی کرمان شد. در خرداد ۱۳۲۳ فارغ‌التحصیل شد و برای ادامه تحصیل به تهران آمد. در تهران در سال 1332 در رشته ریاضی از دانشکده علوم دانشگاه تهران و دانش‌سرای عالی (دانشگاه تربیت معلم تهران کنونی) فارغ‌التحصیل شد.
 
وی یک سال در شیراز معلم بود و در 1333به تهران آمد. آن روزها در دبیرستان اندیشه و دبیرستان‌های مربوط به گروه فرهنگی خوارزمی درس می‌داد و در دانشکده فنی دانشگاه تهران، در کلاس‌های روزانه و شبانه دانشگاه تربیت معلم و در اراک در مدرسه عالی علوم اراک هم مشغول تدریس بود.
 
از این استاد بزرگ بیش از صد عنوان کتاب درسی ریاضیات، از جمله دوره‌ کتاب‌های درسی ریاضی سه سال اول دبیرستان نظام قدیم، دوره‌ کامل ریاضیات دبیرستانی و کتاب‌های مسایل مربوط به آن و جبر سال سوم رشته‌ ریاضی فیزیک و سه جلد کتاب آنالیز ریاضی، بیش از 97 کتاب کمک درسی به صورت ترجمه و تالیف، حدود 20 کتاب در زمینه‌های مختلف تاریخ، فلسفه، کاربرد و آموزش ریاضیات و 9 جلد کتاب سرگرمی در ریاضیات به دانش‌آموزان و دانش‌پژوهان ریاضی کشور ارایه شده است.
 
استاد شهریاری علاوه بر این آثار، کتاب های دیگری در زمینه‌های مختلف تالیف یا ترجمه کرده‌ که در این ارتباط می‌توان به کتاب‌های «دانشمندان و هنرمندان»، «خانه‌ اهریمن»، «دانش و شبه دانش»، «دو درس کوتاه درباره‌ دیرین‌شناسی»، «قطاری که در بعد چهارم گم شد» و «نظریه‌ نسبیت در مساله‌ها و تمرین‌ها» اشاره کرد.


روحش شاد.

رشد آموزش ریاضی شماره 106 منتشر شد...

در این شماره می خوانید...


سرمقاله: یک مسئله و دو راه حل (ارتقای حرفه‌ای معلمان ریاضی)
دکتر زهرا گویا
باورها در آموزش ریاضی (آیا آن‌ها را باور داریم)
عبداله حسام
منشأ خطاهای دانش‌آموزان (زمانی که دانش‌آموزان در خطای ریاضی درست عمل کرده‌اند)
ترجمه سپیده چمن‌آرا
موجودی به نام صفر (از دنیای باستان تا امروز)
احمد سعیدی
نرم‌افزارهای ریاضی تا چه اندازه قابل اعتماد‌اند؟
بهروز خاوری
چکیده گسترده رساله دکتری ریاضی با گرایش آموزش ریاضی
مانی رضائی
منفی یا مثبت؟ مسئله این است!
محمدجواد نظری
مفهوم تابع پله‌ای (استفاده از مثال‌های مثبت و منفی در آموزش)
رباب افشاری
تعاریف در کتاب‌های ریاضی دوره متوسطه
قاسم حسین قنبری
حسابان با روش فعّال (نقد و بررسی حسابان تازه تألیف چاپ 1389)
اسفند ملیح ملکی
ارزیابی کارآمدی ریاضی
لیلا قدک‌ساز خسروشاهی، نرگس مرتاضی مهربانی
مروری بر فعالیت‌های خانه ریاضیات کرمان
اعظم کریمیان‌زاده
گزارش سی‌وپنجمین کنفرانس روان‌شناسی آموزش ریاضی (10 تا 15 جولای 2011)
ابوالفضل رفیع پورگتابی
خبری از دنیای ریاضی
مریم رفیع

برای دانلود پی دی اف این مجله روی آیکن زیر کلیک کنید

منبع:رشد

فراخوان دوازدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

برای دیدن عکس در سایز بزرگ اینجا کلیک کنید.

با تشکر از وبلاگ کارا

 

 

برای دستیابی به اطلاعیه های آتی در زمینه کنفرانس به آدرس

http://www.imec12semnan.ir/

مراجعه کنید.

شماره 105 رشد آموزش ریاضی ویژه پاییز 90 منتشر شد

در این شماره می خوانید:

سخن سردبیر: هزینه‌های کمّی کردن کیفیت تدریس معلمان را جدی بگیریم!
زهرا گویا
نخستین گام علم شناختی ریاضیات
مانی رضایی
ارزیابی ریاضی 
 سهیلا غلام آزاد
آموزش‌ انتقادی ریاضیات در عمل
زهرا حاجی آخوندی
عمل ریاضی، بخش مهمی از فرهنگ است
مهدی ربیعی، محمدرضا شهبازی
ریاضیات، زیباتر و جذاب‌تر خواهد بود، اگر...
یوسف احمدی
تجربه‌های شصت‌ سال خدمت آموزشی
میرزا جلیلی
چکیده پایان‌نامه کارشناسی ارشد آموزش ریاضی
برنامه «هیچ‌ کودکی، عقب نماند»
نرگس مرتاضی مهربانی
چگونه ریاضی بخوانیم؟
قربانعلی نصیری، رضا منصوری
مینیمم مقاله
علی‌اکبر جاویدمهر
کنفرانس بین‌المللی به افتخار میشل آرتیگ

 

برای دانلود روی آیکون زیر کلیک کنید

منبع: رشد

نقش ریاضیات در فرهنگ غرب(3)

تمدن های پیشین، بخصوص مصریان و بابلی ها، مشاهدات بیشماری انجام دادند و فرمول های تجربی و مفید بسیاری بدست آوردند.

ادامه نوشته

نقش ریاضیات در فرهنگ غرب(2)

ریاضیات فقط روش، فن یا زبان نیست.

ریاضیات پیکره ی به هم پیوسته ای از معرفت است که محتوای آن به دانشمند علوم اجتماعی، به فیلسوف، به منطق دان وبه هنرمند خدمت می کند؛ محتوایی که بر باورها و آموزه های سیاست مداران و متکلمان تاثیر می گذارد؛محتوایی که کنجکاوی آن هایی را که در جستجوی آسمانی اند یا آن ها را که غرق لذت نغمه های موسیقی اند ارضا می کند؛

محتوایی که بی تردید مسیر تاریخ معاصر را شکل داده است؛ هر چند گاهی نا محسوس بوده است.  

نقش ریاضیات در فرهنگ غرب-موریس کلاین-ص۸

نقش ریاضیات در فرهنگ غرب(1)

علاوه بر زیبایی ساختار کامل ریاضیات نقش حیاتی و جدایی ناپذیر تخیل و شهود در خلق برهان ها و نتیجه ها حس زیبایی شناختی والایی را برای خالق آن ها به ارمغان می آورد.

اگر زیبایی یعنی بینش و تخیلِ، تقارن و تناسب، نبود حواشی و زایدات، و هماهنگی دقیق وسیله و هدف، و اگر این ها مشخصات اصلی آثار هنری باشند

ریاضیات هنری است با زیبایی خاص خود.    

نقش ریاضیات در فرهنگ غرب-موریس کلاین-ص ۴

ماتريس ودترمينان

امروزه دترمينان به عنوان يك ماتريس مربعي، كه بنابر تعريف مقداري دارد تعريف مي شود.(تابعي از ماتريس هاي مربعي به اعداد حقيقي).به همين مناسبت تعريف دترمينان بعد از تعريف ماتريس و به   عنوا ن بخشي از آن ، مطرح مي شود.ولي از ديدگاه تاريخي مفهوم دترمينان اندكي پيش از مفهوم ماتريس به وجود آموده است.

نظريه دترمينان در نيمه ي دوم سده ي هجدهم و اوايل سده (( گابريل كــــرامر)) رياضي دان سويسي با طرح مساله هاي مربوط به حل و بحث دستگاه هاي خطي درجه اول پديد آمد( حل دستگاه ها به روش كرامر ).

البته در پيدايش و تكامل مفهوم دترمينان رياضي داناني چون ، آلكساندر وان درموند ،پيرسيمون دولاپلاس ، اوگوست لوئي كوشي ، كارل فردريك گاوس نقش جدي داشتند.

سرگذشت ریاضیات (دکتر شهریاری )

کنترل اندیشه

تاکید بر سکوت کامل در زمانی که دانش آموزان بر روی مسائل دشوار کار می کنند ممکن است کار را برای آنان دشوار سازد.

( وولفک ۱۹۹۵)

به معلمان عزیز سفارش می شود در هنگام حل مساله دانش آموزان را به حرف زدن با خود تشویق نمایند  زیرا این کار آنها را درهدایت وکنترل اندیشیدن یاری می نماید.

"هندسه چیزی بیش ازاثبات است"

ممکن است با شروع زود هنگام اثبات های رسمی در کلاس های هندسه دبیرستانی ،دانش آموزانی که هنوز به اندازه کافی به سطوح بالای توسعه ی ذهن برای عملکرد با کفایت در سطح رسمی دست نیافته اند در نظر گرفته نشوند، پیشنهاد می شود آموزش هندسه دردبیرستان باانجا م فعالیت های غیر رسمی با مفاهیم هندسی شروع شود بدون آنکه تاکیدی بر اثبات وجود داشته باشد.یعنی با این کار به دانش آموزان فرصت داده شود تا تلاش لازم برای توضیح درستی ادعاهای خود را داشته باشند،بی شک دانش آموز در طول اثبات خود استدلال خواهد کرد اگر چه ممکن است نتواند به خوبی معلم خود بیان کند و بنویسد.به عقیده ی بسیاری از محققان دانش آموزان نیازمند این تجربیات غیر رسمی قبل از معرفی اثبات رسمی می باشند.
معلم زمانی که از چگونگی یادگیری هندسی دانش آموز آگاهی یافت ، می تواند تجربیات یادگیری موثر تری را برای دانش آموز تهیه کند.شاید سخت ترین کار یک معلم در هنگام تدریس هندسه قبولاندن این باور به دانش آموزان باشد که واقعا
هندسه چیزی بیش ازاثبات است
 

نخستین کنفرانس رشد ریاضی،آموزش و نو آوری ها

اطلاعات تکمیلی را در سایت زیر ببینید

مرکز تربیت معلم علامه امینی تبریز

با تشکر از وبلاگ مباحثی در ریاضیات دبیرستانی آقای علیزاده

دانلود دفاعیه خانم راضیه رمضانی

موضوع پایان نامه:

 بررسی تأثیر بازی در میزان یادگیری درس ریاضی دوره ی ابتدایی

 در مدرسه دخترانه ی  کوثر شهر قم

استاد راهنما: دکتر جعفر پویا  منش

استاد مشاور: دکتر احمد شاهورانی

 

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

دانلود

یادی از نشست تخصصی آموزش ریاضی

اولین نشست تخصصی آموزش ریاضی در ۲۵  آذر ماه  ۸۸  در دانشکده ریاضی دانشگاه شهید بهشتی با حضور جمعی از اساتید این رشته و دانشجویان و علاقمندان آموزش ریاضی برگزار شد.

پس از مراسم افتتاحیه خانم دکتر زهرا گویا سخنرانی با عنوان " سیر تاریخی آموزش ریاضی در جهان " ارائه نمودند.

در ادامه مقاله ای توسط خانم نجمه فرساد که از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد آموزش ریاضی می باشند تحت عنوان " بررسی اثر بخشی سبکهای یادگیری واگرا / همگرا بر حل مسائل ریاضی" ارائه شد.

سپس آقای یونس کریمی فردین پور مقاله اشان را با عنوان " مدیریت تحول در آموزش ریاضی " ارائه نمودند.

در ادامه آقای دکتر امیرحسین اصغری از اساتید آموزش ریاضی شهید بهشتی در خصوص " پدیدار نگاری تاریخی هم ارزی "سخنان ایراد کردند.

 و در خاتمه خانم منیره عباسی علی کمر مقاله ای را تحت عنوان " نحوه بررسی اثر بخشی دقت و اضطراب ریاضی دانش آموزان با سبکهای متفاوت شناختی بر عملکرد و حل مسئله ایشان در درس ریاضی " مطرح کردند.

این مراسم از ساعت ۱  تا ۶ بعد از ظهر ادامه داشت.

در پایان مراسم  اساتید و دانشجویان و فارغ التحصیلان و علاقمندان  آموزش ریاضی عکس یادگاری گرفتند.

در عکس زیر چهره های علمی ریاضی و آموزش ریاضی به چشم می خورند.

دکتر اسماعیل بابلیان- دکتر زهرا گویا - دکتر امیرحسین اصغری - دکتر احمد شاهورانی - دکتر مانی رضایی ـ دکتر ابوالفضل رفیع پور  از اساتید مذکور می باشند.

.........................................................................................................................................

پی نوشت۱: نویسندگان این وب به جز خانم مرادی در این عکس حضور دارند.

پی نوشت ۲: متاسفانه تا جایی که من خبر دارم برگزاری این نشستها ادامه نیافت.

 

مقاله ارائه شده در یازدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

مقاله اینجانب با عنوان " حرکت از زبان نمادین به زبان طبیعی و برعکس در حل مسایل جبری" در یازدهین

 کنفرانس آموزش ریاضی به صورت سخنرانی در 29ام تیر ماه 89 در محل برگزاری کنفرانس یعنی مجتمع

 شرکت نفت کنار ساحل زیبای شهر محمود آباد ارائه گردید

این مقاله با ھدف مطالعه چگونگی برقراری ارتباط بین زبان نمادین و زبان طبیعی در حل مسایل جبری طراحی

 شده است.برای این منظور پرسشنامه ای شامل دو مسأله جبری غیر معمولی طراحی گردید و در اختیار ١٣١

دانش آموز قرار گرفت. سپس پاسخ ھای داده شده توسط دانش آموزان شرکت کننده در مطالعه کدگذاری شد.در

نھایت مشخص گردید که دانش آموزان در حل مسایل جبری قادر به برقراری ارتباط بین زبان نمادین و زبان طبیعی

 نیستند و در استفاده از زبان نمادین دچار مشکل ھستند. ھمچنین مشخص شد که دانش آموزان تمایل دارند، برای

 حل مسایل جبری، بیشتر از زبان طبیعی استفاده نمایند.

برای مشاهده و مطالعه متن کامل مقاله از  لینک زیر استفاده کنید.

دانلود مقاله

 بار دیگر از همه دوستان و همکارانی که با حضور سبزشان در زمان ارائه مقاله اینجانب را همراهی کردند

تشکر می کنم. 

دانلود پاورپوینت ارائه خانم فهیمه حدادی

 

موضوع پایان نامه:

نقش خود پنداره ریاضی بر عملکرد ریاضی دانش آموزان 

 پایه اول متوسطه شهرستان همدان

استاد راهنما: دکتر جعفر پویا  منش

استاد مشاور: دکتر احمد شاهورانی

استاد داور: دکتر تهرانیان

 

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

دانلود

دانلود پاورپوینت ارائه آقای محمدرضا سنجابی

 موضوع پایان نامه:

بررسی نقش و نحوه اثر بخشی نرم افزارها

در حل مسائل هندسی با محوریت نرم افزار 

Cabri Geometry

استاد راهنما:دکتر فرهاد حسین زاده لطفی

استاد مشاور: دکتر جعفر پویا منش

استاد داور: دکتر محسن رستمی مال خلیفه

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد 

دانلود

شماره 104 رشد آموزش ریاضی منتشر شد

 

برای دریافت این مجله روی آیکن زیر کلیک کنید.

در این شماره می خوانید:

سخن سردبیر: چگونه می‌توان میزان کیفیت را از قبل تعیین نمود؟!
زهرا گویا
مقاله: سیر تحول و شکل‌گیری برنامه‌های درسی ریاضی مدرسه‌ای در ایران
زهرا گویا
مقاله: چه موقع دانش‌آموزان چالش را انتخاب می‌کنند؟
ترجمه‌ی نرگس مرتاضی مهربانی
مقاله: آیا به استانداردهای ملی تجویزی نیاز داریم؟
ترجمه‌ی مانی رضایی
مقاله: نقش دست‌سازه‌ی ریاضی در تدریس مثلثات
لیلا مرادی توپقرا، مرتضی بیات
روایت معلمان: یک مسئله و چند راه‌حل
علی زمانی
مقاله: اصل هدیه‌ی عید
ترجمه‌ی زهرا گویا
مقاله: تقسیم و ترکیب مربع‌ها
مقاله: مروری بر حل مسئله ریاضی در دوره‌ی ابتدایی
نسترن طاهرزاده بروجنی، مهدی ربیعی
دیدگاه: چرا دانش‌آموزان از ابتدای ورود به دبیرستان انتخاب رشته نمی‌کنند؟
عزیزه احمدی
دیدگاه: یادگیری در تابستان
مریم گویا
چکیده پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد آموزش ریاضی
گزارش و خبر: دکتر یحیی تابش، برنده‌ی جایزه‌ی جهانی پال اردیش 2010
معرفی کتاب: (کتاب این شماره: مرگ و زندگی نظام مدرسهای بینظیر آمریکایی)
سهیلا غلام‌آزاد
گزارش و خبر: در یازدهمین کنگره‌ی بین‌المللی آموزش ریاضی: حساب ذهنی

منبع:http://www.roshdmag.ir

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد
پی نوشت: لازم به ذکر است که مقاله کارشناسی ارشد دوست عزیزم خانم لیلا مرادی توپقرا در این شماره به چاپ رسیده است.

یک خاطره

عاقبت زود قضاوت كردن

 

برای دیدن کلیپی در این رابطه اینجا کلیک کنید.

برگزاری کارگاه یک روزه آموزش ریاضی در ششمین سمینار هندسه و توپولوژی ایران

به اطلاع دبیران محترم ریاضی و علاقمندان می رساند کمیته برگزارکننده ششمین سمینار هندسه و توپولوژی ایران در نظر دارد کارگاه آموزش ریاضی ویژه دبیران ریاضی را در تاریخ 28 شهریور ماه سال جاری با ارایه آقایان «دکتر مگردیچ تومانیان، دکتر ابراهیم پوررضا، دکتر قربانعلی حقیقت دوست و دکتر سهراب عظیم پور» برگزار نماید. لذا از عموم علاقمندان جهت شرکت در این کارگاه دعوت به عمل می آید.

 برای کسب اطلاعات بیشتر به  اینجا   مراجعه نمایید.

با سپاس از وبلاگ کارا (استادسپهری)

تعمیم(GENERALIZATION)

انتقال منفعلانه ی مفاهیم و مهارت های ریاضی توسط معلمان،یادگیری معنادار را برای فراگیران به همراه ندارد و هرگز موجب رشد تفکر ریاضی آنان نخواهد شد، بلکه این فراگیران هستند که با مشارکت فعالشان در عرصه ی اموزش و یادگیری ریاضی بر مبنای دانش و تجربیات قبلی خود ریاضیات را امری قابل فهم و لذت بخش می سازند.(علم الهدایی، راهبرد های نوین در آموزش ریاضی)

تولید، تثبیت و تقویت تفکر ریاضی برای فراگیران هنگامی روی می دهد که با هدایت معلم تلاش کنند، خود در ساختن مفاهیم و مهارت های جدید ریاضی مشارکت موثر داشته باشند، یکی از این مهارت ها مهارت "تعمیم دادن" است.

تعمیم یک مفهوم ریاضی نیست بلکه یک فرایند فکری است، در این فرایند فکری، دانش آموزان دانسته های قبلی خودشان را (از ریاضی) به هنگام یادگیری مفاهیم جدید سازماندهی مجدد می کنند و از این  طریق بین موضوع های متنوع ریاضی ارتباط برقرار می کنند و هر چه این ارتباطات بیش تر شوند توانایی (ریاضی) بیشتری نصیب دانش آموزان می شود. وقتی آموزش به صورت اکتشافی و از راه تعمیم صورت می گیرد، باعث می شود که دانش آموزان به ریاضیات علاقه مند شده و از یادگیری خود احساس لذت کنند، زیرا دیگر ریاضیات را موضوعی خشن و انعطاف نا پذیر نمی بینند که خلاقیت در آن نقشی نداشته باشد و مجبور باشند آن را به محفوظات خود اضافه کند.   

12امين کنگره بين‌المللی آموزش رياضی ICMI 12


12امين کنگره بين‌المللی آموزش رياضی سال 2012 از 8 تا 15 جولای در کشو کره برگزار می‌شود.

 

ادامه نوشته

گزارش کنگره بین المللی ریاضیدانان

گزارشی از کنگره بین المللی ریاضیدانان که در آگوست ۲۰۱۰

 در حیدر آباد هند برگزار شد را به قلم دکتر ابوالفضل رفیع پور

 در اینجا مطالعه کنید.

 

دام های زمان در تدریس ریاضی

قسمت آخر

 

 ضعف در برقراري ارتباط

 

سپردن کارها به نحو غير مؤثر

 

 بي توجهي به سؤالات دانش آموزان

 

خلاصه ای از مقاله ی دام های زمان در تدریس ریاضی ، محمد تقي طاهري مجله رشد معلم

 

ادامه نوشته

دانلود پی دی اف دفاعیه خانم کبری ذوالقدر

خانم کبری ذوالقدر تابستان ۸۹ از رساله کارشناسی ارشد خود با عنوان " بررسی رابطه میان هوش های چندگانه دانش آموزان دبیرستانی با سطوح مهارت ریاضی متفاوت " به راهنمایی استاد دکتر صفری ثابت و مشاوره اساتید محترم آقایان دکتر رستمی و دکتر کوکبی نژاد، دفاع نمودند. 

از این دوست گرامی بابت در اختیار قرار دادن پی دی اف پاورپوینت ارائه اشان تشکر و قدردانی می کنیم و برایشان موفقیت روز افزون آرزومندیم.

 

دانلود

 

دام هاي زمــان، در تدريس رياضي

قسمت دوم

                               تسلط نداشتن بر موضوع تدريس

                                                   آغاز بَد

                              عدم ارائه مفاهيم از ساده به پيچيده

ادامه نوشته

دام هاي زمــان، در تدريس رياضي

ما معلمان همواره گفته ايم که:

                       " وقت کافي براي تدريس نداريم ."

اين در حالي است که زمان کافي در اختيار ما بوده است. به نظر مي رسد،

        ما مهارت هاي لازم را براي تنظيم زمان پيدا نکرده ايم.

شايد اين عبارت کمي عجيب به نظر بيايد که:فقط عده کمي از مردم به قدر کافي زمان در اختيار دارند. با وجود اين، اگر همه مردم بخواهند، مي توانند وقت کافي براي انجام کارهاي خود پيدا کنند.

اما چنين امري عجيب نيست. مهم ترين وظيفه ما در اين زمينه، اين است که زمان را جدي بگيريم و براي بهره گيري درست از آن، برنامه ريزي کنيم.

در اين مقاله دام هاي زمان در تدريس معلمان، خصوصاً معلمان رياضي بررسي شده است:

 

 

ادامه نوشته