بدرود...

این وبلاگ دیگر به روز نخواهد شد...

از همکاران عزیزم خانمها نسرین محمد باقری و مریم قره داغی و فاطمه بقایی که در این دو سال زحمت به روز کردن وبلاگ دبیرستان ایثار را متحمل شدند و مطالب مفید و کاربردی را در اختیار دیگر عزیزان قرار دادند سپاسگزارم.

و همچنین از دوستان عزیز که با نظرات سازنده اشان همیشه همراهیمان کردند نیز تشکر می کنم.

در پناه حق شاد باشید و برقرار.

 

راز اعداد در زبان انگلیسی

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا در زبان انگلیسی اعداد به صورت 1، 2، 3‌ و … نوشته می‌شوند؟ آیا می‌دانید که نوشتن هر یک از این اعداد یک دلیل دارد و آن تعداد زاویه‌های موجود در اعداد است .

 ماجرا از این قرار است که به ازای هر عدد زاویه ، آن عدد خوانده می‌شود ؛ مثلا عدد 1 چون تنها یک زاویه دارد ، یک خوانده می‌شود . برای عدد 2 چون دو زاویه دارد ، دو خوانده می‌شود و …

 برای درک بهتر به عکس زیر نگاه کنید :  

 

 

 

در این خصوص اسلایدی را  از اینجا دانلود کنید.

 با تشکر از وبلاگ ریاضیات اول دبیرستان

چارچوب تغییرات کتاب ریاضی اول ابتدایی

برای دانلود اینجا  را کلیک کنید.

منبع: دفتر تالیف کتب درسی

   اصلاحيه خبر مربوط به كتاب حساب ديفرانسيل و انتگرال جديدالتأليف

گروه درسي رياضي دفتر برنامه‌ريزي و تأليف كتب درسي با توجه به تغييرات در نظر گرفته شده در خصوص توزيع  كتاب حساب ديفرانسيل و انتگرال پيش‌دانشگاهي رشته رياضي، نحوه توزيع اين كتاب را به شرح زير اعلام نمود:

در سال تحصيلي آينده (سال تحصيلي 91-90) كتاب حساب ديفرانسيل و انتگرال قبلي با اصلاحاتي جزئي در بخش «حد و پيوستگي» (هماهنگ با كتاب حسابان) توزيع خواهد شد و كتاب جديدالتأليف (براي سال تحصيلي 92-91) كه آماده چاپ مي‌باشد به‌منظور نقد و بررسي و كسب نظر همكاران محترم  به زودي در سايت گروه رياضي دفتر تأليف قرار خواهد گرفت.

منبع : دفتر تالیف کتب درسی

شیوه نامه پاسخگویی به سوالات کوتاه پاسخ آزمون دکترا ریاضی

برای آَشنایی با نحوه پاسخگویی و تکمیل

پاسخنامه آزمون دکترای ریاضی  این فایل

 را حتما دانلود کنید.

بازی ضرب شهابی

ویژه دانش آموزان عزیز ابتدایی          

جواب یک ضرب را زیرسفینه فضایی که شلیک می کند به شما نشان می دهند ، باید ضرب مورد نظر را پیدا کنید و روی آن  شهاب سنگ که جواب مربوط به آن است ، کلیک کنید. بازی رو به دلخواه خودتونروی یکی حالتهای( slow -normal-fast)  تنظیم کنید . جوابهای درست یا نادرست رو دریک ستون جداگانه  برایتان مشخص میکند .اگر یک مرحله را تمام کردید برای مرحله بعد  رویNEXT LEVEL   کلیک کنید .        

                                                           START

 

با سپاس از وبلاگ جزیره ریاضیات -آقای کریمی

نخستین کنفرانس رشد ریاضی، آموزش و نو آوری ها

اطلاعات تکمیلی را در سایت زیر ببینید

مرکز تربیت معلم علامه امینی تبریز

با تشکر از وبلاگ مباحثی در ریاضیات دبیرستانی استاد علیزاده

ریاضی پریشی را دست کم نگیرید!!

اين بيماري با وجود برخورداري از عموميتي تقريبا برابر با خوانش‌پريشي تا كنون به عنوان اختلال رشد شناختي ناديده گرفته شده‌است. با اين وجود تلاش جهاني دانشمندان و مربيان منجر به ايجاد يك شبكه عصبي مهم شده كه به علم حساب كمك كرده و اختلالات در اين شبكه در مغز فراگيران دچار رياضي‌پريشي را آشكار ساخته است. تحقيقات جديد نشان داد دانش‌آموزاني كه در يادگيري رياضي با مشكل روبه‌رو هستند، احتمالا از نوعي اختلال عصبي شناختي رنج مي‌برند که مانع از اکتساب مفاهيم اوليه رياضي و عددي در آنها مي‌شود. به گزارش ايسنا، بر اساس بازنگري انجام شده در اين پژوهش كه در مجله ساينس منتشر شده، آموزشهاي تخصصي براي دانش‌آموزاني كه از رياضي‌پريشي رنج مي‌برند بايد بطور گسترده در مسير اصلي تحصيلات آموزشي مورد استفاده قرار بگيرد. اين بيماري با وجود برخورداري از عموميتي تقريبا برابر با خوانش‌پريشي تا كنون به عنوان اختلال رشد شناختي ناديده گرفته شده‌است.  تحقيقات عصب‌شناسي نشان مي‌دهد كه تقويت مفاهيم اعداد ساده كمكي كارساز بشمار مي‌رود. اين مسأله را مي‌توان با طرحهاي آموزشي ويژه متناسب انجام داد و آن را به همراه يك نرم‌افزار بازي‌مانند متناسب با سطح مهارت فراگير مورد استفاده قرار داد. بيماري رياضي‌پريشي مانند خوانش پريشي از زمان تولد با فرد همراه بوده و در برخي موارد حتي ارثي است. تحقيقات انجام شده بر روي دوقلوها و جمعيت‌هاي خاص نشان داده كه يك ناتواني در علم رياضي از يك مولفه ژنتيكي بزرگ برخوردار بوده، اما ژنهاي مسؤول اين اختلال هنوز مشخص نشده‌اند.

 

 منبع: دبیرستان هدی شهر قدس

آموزش جدول ضرب 9 با انگشتان

                        

از دانش آموز می خواهیم که دستانش را روبروی خودش بگیرد.

حال می خواهیم ۲*۹ را  محاسبه کند. برای محاسبه، انگشت شماره ۲(عددی که قرار است در ۹ ضرب بشود را  بخواباند) پس از خواباندن انگشت مشاهده میشود در یک طرف انگشت خوابانده شده عدد ۱  و در طرف دیگر ۸ انگشت باز وجود دارد که  می شود  ۱۸ پس حاصل ۱۸=۲*۹

یا مثلا برای حل ۹*۵ باید انگشت شماره ۵ را بخواباند که پس از خواباندن انگشت شماره ۵ یک طرف ۴ و در طرف دیگر ۵ انگشت باز می میماند که میشود ۴۵

همچنین برای آموزش جدول ضرب ۹ روش بسیار آسان و جالبی نیز وجود دارد که در کلیپی آورده شده است. 

این کلیپ را از اینجا دانلود کنید.

با سپاس از وبلاگ دنیای ریاضی (آقای یوسفی)

شماره 104 رشد آموزش ریاضی منتشر شد

 

برای دریافت این مجله  روی آیکن زیر کلیک کنید.

در این شماره می خوانید:

سخن سردبیر: چگونه می‌توان میزان کیفیت را از قبل تعیین نمود؟!
زهرا گویا
مقاله: سیر تحول و شکل‌گیری برنامه‌های درسی ریاضی مدرسه‌ای در ایران
زهرا گویا
مقاله: چه موقع دانش‌آموزان چالش را انتخاب می‌کنند؟
ترجمه‌ی نرگس مرتاضی مهربانی
مقاله: آیا به استانداردهای ملی تجویزی نیاز داریم؟
ترجمه‌ی مانی رضایی
مقاله: نقش دست‌سازه‌ی ریاضی در تدریس مثلثات
لیلا مرادی توپقرا، مرتضی بیات
روایت معلمان: یک مسئله و چند راه‌حل
علی زمانی
مقاله: اصل هدیه‌ی عید
ترجمه‌ی زهرا گویا
مقاله: تقسیم و ترکیب مربع‌ها
مقاله: مروری بر حل مسئله ریاضی در دوره‌ی ابتدایی
نسترن طاهرزاده بروجنی، مهدی ربیعی
دیدگاه: چرا دانش‌آموزان از ابتدای ورود به دبیرستان انتخاب رشته نمی‌کنند؟
عزیزه احمدی
دیدگاه: یادگیری در تابستان
مریم گویا
چکیده پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد آموزش ریاضی
گزارش و خبر: دکتر یحیی تابش، برنده‌ی جایزه‌ی جهانی پال اردیش 2010
معرفی کتاب: (کتاب این شماره: مرگ و زندگی نظام مدرسهای بینظیر آمریکایی)
سهیلا غلام‌آزاد
گزارش و خبر: در یازدهمین کنگره‌ی بین‌المللی آموزش ریاضی: حساب ذهنی

منبع:http://www.roshdmag.ir

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد
پی نوشت: لازم به ذکر است که مقاله کارشناسی ارشد دوست عزیزم خانم لیلا مرادی توپقرا در این شماره به چاپ رسیده است.

عدد پی بازنشسته می شود...

با اينكه مدت‌هاست «پي» به عنوان مهمترين عدد جهان شناخته شده، اما رياضيدانان اكنون به اين نتيجه رسيده‌اند كه ديگر «پي» بايد جايگاه خود را تعويض كند.

به گزارش ايسنا، به ادعاي كارشناسان دانشگاه ليدز،‌ عدد پي كه از عددهاي ثابت رياضي و نشان دهنده نسبت محيط دايره به قطر آن است، اشتباه بوده و بايد با يك ارزش ديگر موسوم به «تاو» (tau) جايگزين شود.

به گفته رياضيدانان با اينكه ارزش 3.14159265 براي پي نادرست نيست، اما بنا به ادعاي آنها اين عدد شاخص متناسبي براي خصوصيات دايره نيست.

آنها همچنين از هم اكنون در حال مبارزه براي بازنويسي كتاب‌هاي مدارس و جايگزيني عدد تاو هستند كه از ارزشي دوبرابر پي - در حدود 6.28 - برخوردار است. در مسير اين مبارزه، آنها 28 ژوئن (28/6) مصادف با هفتم تيرماه را روز تاو نامگذاري كرده‌اند.

از مدت‌ها پيش اين عدد به عنوان اصلي اساسي براي بسياري از فرمول‌هاي رياضي و همچنين اصلي بسيار حياتي در معادلات علوم و مهندسي به شمار مي‌رود.

از عدد پي براي محاسبه محيط يك دايره با ضرب قطر در اين عدد استفاده مي‌شود. اين در حالي است كه براي استنباط مساحت آن بايد عدد پي را ضرب در مجذور شعاع آن كرد.

از سويي رياضيداناني كه خواهان تعويض اين عدد با دوپي يا تاو هستند بر اين گفته پافشاري مي‌كنند كه از آنجايي كه بسياري از فرمول‌ها نيازمند استفاده از عدد تاو هستند، بايد از اين عدد به عنوان عدد ثابت اصلي دايره استفاده كرد.

به گفته اين دانشمدان، رياضيدانان زوايا را با درجه اندازه‌گيري نكرده بلكه از رادیان براي سنجش استفاده مي‌كنند و در يك دايره راديان‌هاي دوپي وجود دارند.

اين مساله منجر به پريشاني بسيار در رياضي مي‌شود. اگر تنها يك چهارم دايره را در نظر بگيريم، اندازه آن با يك چهارم راديا‌نهاي دوپي يا نيمي از پي سنجيده مي‌شود. براي سنجش تعداد راديان‌ها در سه چهارم دايره بايد فكر كرد و اندازه آن به شكل ساده قابل اندازه‌گيري نيست. اما مورد تاو اين مساله فرق دارد. در اين حالت، دايره از راديانهاي تائو برخوردار بوده و يك نيم دايره با نيم تاو، يك چهارم دايره با يك چهارم تاو و به همين شكل اندازه گيري مي‌شوند.

عدد پي كه از حروف اول كلمه يوناني به معني محيط گرفته شده در ابتدا در سال 1706 به وسيله ويليام جونز به اين نام خوانده شد. عدد پي همچنين به ثابت ارشميدس نيز معروف است.

در قرن نهم هجري دانشمند ورياضي دان ايراني غياث‌الدين جمشيد کاشاني عدد پي را تا شانزده رقم اعشار محاسبه کرده بود به نحوي که تا صد و پنجاه سال بعد کسي نتوانست آن را گسترش دهد.
با سپاس از وبلاگ اسفند زاد (آقای یوسفی)

سوالات تخصصی کنکور تجربی 90

روز جمعه ۱۰ تیر کنکور سراسری رشته تجربی برگزار شد. سوالات تخصصی این گروه آزمایشی را می توانید از لینک زیر دریافت کنید.

سوالات تخصصی کنکور تجربی 90

برای دریافت سایر دفترچه های گروههای آموزشی به اینجا مراجعه کنید.

سوالات تخصصی کنکور ریاضی 90

امروزصبح کنکور ریاضی برگزار شد. سوالات تخصصی( دفترچه A) را می توانید از لینک زیر دریافت کنید.

دانلود

 

با سپاس از وبلاگ ریاضیات و کاربردهای آن ( استاد فقانی)

کلید سوالات تخصصی کنکور ریاضی دفترچه A را در اینجا جستجو کنید 

تذکر مهم: كليدي كه بر روي سايت سازمان سنجش قرارگفته است ، كليد اوليه مي باشد. كليد نهايي كه پاسخنامه داوطلبان بر اساس آن تصحيح خواهد شد متعاقبا از طريق سايت سازمان سنجش منتشر مي گردد

کلیپ آموزشی

دو سالی هست که در نیمسال اول سال تحصیلی ، سازمان شهرستانهای استان تهران مسابقه ساخت کلیپ آموزشی برگزار می کند که این کلیپ باید بصورت انیمیشن و با فرمت 3pg باشد. سال اول در خصوص کلیه سرفصلهای کتاب ریاضی ۱ بود و سال دوم هم اختصاص به کتاب ریاضی ۲ داشت. سال اول با کلیپ مجموعه ها(پاورپوینت) در این مسابقات شرکت کردم و سرگروه محترم منطقه جناب آقای سید صالحی اعلام کردند که کار را به سازمان فرستاده اند. بعد از گذشت مدتی، ایشان پیگیر نتایج شده بودند که مسولین مربوطه اعلام داشتند پاورپوینت را نتوانسته بودند ملاحظه کنند!

زیرا من با آفیس ۲۰۰۷ اقدام به ایجاد این پاورپوینت کرده بودم و گویا سازمان، آفیس ۲۰۰۷ را روی سیستمهایشان نصب نداشت!! 

به هر حال گذشت.

از دوستان و همکاران گرامی که در خصوص فرمت 3pg اطلاعاتی دارند و یا نرم افزار خاصی را سراغ دارند  خواهشمندم  اینجانب را مطلع سازند.

این پست را اختصاص به کلیپ آموزشی می دهیم و از همکاران گرامی که در این خصوص فعالیت دارند تقاضا میشود برای استفاده دوستان ما را همراهی کنند.

دانلود پاورپوینت مجموعه ها

برگزاری کارگاه یک روزه آموزش ریاضی در ششمین سمینار هندسه و توپولوژی ایران

به اطلاع دبیران محترم ریاضی و علاقمندان می رساند کمیته برگزارکننده ششمین سمینار هندسه و توپولوژی ایران در نظر دارد کارگاه آموزش ریاضی ویژه دبیران ریاضی را در تاریخ 28 شهریور ماه سال جاری با ارایه آقایان «دکتر مگردیچ تومانیان، دکتر ابراهیم پوررضا، دکتر قربانعلی حقیقت دوست و دکتر سهراب عظیم پور» برگزار نماید. لذا از عموم علاقمندان جهت شرکت در این کارگاه دعوت به عمل می آید.

 برای کسب اطلاعات بیشتر به  اینجا   مراجعه نمایید.

با سپاس از وبلاگ کارا  (استادسپهری)