برای دریافت این مجله به لینک زیر مراجعه نمائید
منبع:http://www.roshdmag.ir
رشد آموزش ریاضی شمارهی 107. بهار 91
شأنیت معلم متواضع و مقدس چگونه حفظ میشود؟
زهرا گویا
نقش ریاضیات (بررسی نقش ریاضیات در آزمونهای کتبی سراسری)
مانی رضائی
پیوستگی از شهود تا دقت
یوسف آذرنگ
باورها، سنگ زیربنای تدریس
محمدرضا فدایی، فاطمه احمدپور مبارکه
بررسی دانش ریاضی معلمان ریاضی
فاطمه علیپورندوشن، اسمعیل بابلیان، محمد نشان
آیا فیثاغورسیان راه بهتری برای تعریف عدد حقیقی نداشتند؟
مهدی رجبعلیپور
نادیده گرفتن عقل سلیم در حل مسایل دنیای واقعی
اعظم کریمیانزاده، ابوالفضل رفیعپور گتابی
سقفی افراشته برای دوستداران ریاضیات (گزارش افتتاحیه خانه ریاضیات تهران)
محمد دشتی
المپیادها فردگرایی را ترویج کردهاند (گفتوگو با دکتر رجالی)
محمد دشتی
ریاضیات چالشآور (بررسی خانههای ریاضیات در ایران)
علی رجالی
چکیده پایاننامه کارشناسی ارشد آموزش ریاضیات
معرفی کتاب: افسانه پادشاه و ریاضیدان
مهدی رجبعلیپور
معرفی ریاضیدانان ایرانی ـ اسلامی: حکیم عمر خیام
نامههای رسیده
پرویز شهریاری چهره ماندگار ریاضی سال 1384 امروز براثر سکته قلبی چشم از جهان فرو بست.
روحش شاد.
| ||
سرمقاله: یک مسئله و دو راه حل (ارتقای حرفهای معلمان ریاضی) | ||
برای دانلود پی دی اف این مجله روی آیکن زیر کلیک کنید منبع:رشد |
برای دیدن عکس در سایز بزرگ اینجا کلیک کنید.
با تشکر از وبلاگ کارا
برای دستیابی به اطلاعیه های آتی در زمینه کنفرانس به آدرس
مراجعه کنید.
در این شماره می خوانید:
سخن سردبیر: هزینههای کمّی کردن کیفیت تدریس معلمان را جدی بگیریم!
زهرا گویا
نخستین گام علم شناختی ریاضیات
مانی رضایی
ارزیابی ریاضی
سهیلا غلام آزاد
آموزش انتقادی ریاضیات در عمل
زهرا حاجی آخوندی
عمل ریاضی، بخش مهمی از فرهنگ است
مهدی ربیعی، محمدرضا شهبازی
ریاضیات، زیباتر و جذابتر خواهد بود، اگر...
یوسف احمدی
تجربههای شصت سال خدمت آموزشی
میرزا جلیلی
چکیده پایاننامه کارشناسی ارشد آموزش ریاضی
برنامه «هیچ کودکی، عقب نماند»
نرگس مرتاضی مهربانی
چگونه ریاضی بخوانیم؟
قربانعلی نصیری، رضا منصوری
مینیمم مقاله
علیاکبر جاویدمهر
کنفرانس بینالمللی به افتخار میشل آرتیگ
برای دانلود روی آیکون زیر کلیک کنید
منبع: رشد
تمدن های پیشین، بخصوص مصریان و بابلی ها، مشاهدات بیشماری انجام دادند و فرمول های تجربی و مفید بسیاری بدست آوردند.
ریاضیات فقط روش، فن یا زبان نیست.
ریاضیات پیکره ی به هم پیوسته ای از معرفت است که محتوای آن به دانشمند علوم اجتماعی، به فیلسوف، به منطق دان وبه هنرمند خدمت می کند؛ محتوایی که بر باورها و آموزه های سیاست مداران و متکلمان تاثیر می گذارد؛محتوایی که کنجکاوی آن هایی را که در جستجوی آسمانی اند یا آن ها را که غرق لذت نغمه های موسیقی اند ارضا می کند؛
محتوایی که بی تردید مسیر تاریخ معاصر را شکل داده است؛ هر چند گاهی نا محسوس بوده است.
نقش ریاضیات در فرهنگ غرب-موریس کلاین-ص۸
علاوه بر زیبایی ساختار کامل ریاضیات نقش حیاتی و جدایی ناپذیر تخیل و شهود در خلق برهان ها و نتیجه ها حس زیبایی شناختی والایی را برای خالق آن ها به ارمغان می آورد.
اگر زیبایی یعنی بینش و تخیلِ، تقارن و تناسب، نبود حواشی و زایدات، و هماهنگی دقیق وسیله و هدف، و اگر این ها مشخصات اصلی آثار هنری باشند
ریاضیات هنری است با زیبایی خاص خود.
نقش ریاضیات در فرهنگ غرب-موریس کلاین-ص ۴
امروزه دترمينان به عنوان يك ماتريس مربعي، كه بنابر تعريف مقداري دارد تعريف مي شود.(تابعي از ماتريس هاي مربعي به اعداد حقيقي).به همين مناسبت تعريف دترمينان بعد از تعريف ماتريس و به عنوا ن بخشي از آن ، مطرح مي شود.ولي از ديدگاه تاريخي مفهوم دترمينان اندكي پيش از مفهوم ماتريس به وجود آموده است.
نظريه دترمينان در نيمه ي دوم سده ي هجدهم و اوايل سده (( گابريل كــــرامر)) رياضي دان سويسي با طرح مساله هاي مربوط به حل و بحث دستگاه هاي خطي درجه اول پديد آمد( حل دستگاه ها به روش كرامر ).
البته در پيدايش و تكامل مفهوم دترمينان رياضي داناني چون ، آلكساندر وان درموند ،پيرسيمون دولاپلاس ، اوگوست لوئي كوشي ، كارل فردريك گاوس نقش جدي داشتند.
سرگذشت ریاضیات (دکتر شهریاری )
تاکید بر سکوت کامل در زمانی که دانش آموزان بر روی مسائل دشوار کار می کنند ممکن است کار را برای آنان دشوار سازد.
( وولفک ۱۹۹۵)
به معلمان عزیز سفارش می شود در هنگام حل مساله دانش آموزان را به حرف زدن با خود تشویق نمایند زیرا این کار آنها را درهدایت وکنترل اندیشیدن یاری می نماید.
اطلاعات تکمیلی را در سایت زیر ببینید
مرکز تربیت معلم علامه امینی تبریز
با تشکر از وبلاگ مباحثی در ریاضیات دبیرستانی آقای علیزاده
موضوع پایان نامه:
بررسی تأثیر بازی در میزان یادگیری درس ریاضی دوره ی ابتدایی
در مدرسه دخترانه ی کوثر شهر قم
استاد راهنما: دکتر جعفر پویا منش
استاد مشاور: دکتر احمد شاهورانی
اولین نشست تخصصی آموزش ریاضی در ۲۵ آذر ماه ۸۸ در دانشکده ریاضی دانشگاه شهید بهشتی با حضور جمعی از اساتید این رشته و دانشجویان و علاقمندان آموزش ریاضی برگزار شد.
پس از مراسم افتتاحیه خانم دکتر زهرا گویا سخنرانی با عنوان " سیر تاریخی آموزش ریاضی در جهان " ارائه نمودند.
در ادامه مقاله ای توسط خانم نجمه فرساد که از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد آموزش ریاضی می باشند تحت عنوان " بررسی اثر بخشی سبکهای یادگیری واگرا / همگرا بر حل مسائل ریاضی" ارائه شد.
سپس آقای یونس کریمی فردین پور مقاله اشان را با عنوان " مدیریت تحول در آموزش ریاضی " ارائه نمودند.
در ادامه آقای دکتر امیرحسین اصغری از اساتید آموزش ریاضی شهید بهشتی در خصوص " پدیدار نگاری تاریخی هم ارزی "سخنان ایراد کردند.
و در خاتمه خانم منیره عباسی علی کمر مقاله ای را تحت عنوان " نحوه بررسی اثر بخشی دقت و اضطراب ریاضی دانش آموزان با سبکهای متفاوت شناختی بر عملکرد و حل مسئله ایشان در درس ریاضی " مطرح کردند.
این مراسم از ساعت ۱ تا ۶ بعد از ظهر ادامه داشت.
در پایان مراسم اساتید و دانشجویان و فارغ التحصیلان و علاقمندان آموزش ریاضی عکس یادگاری گرفتند.
در عکس زیر چهره های علمی ریاضی و آموزش ریاضی به چشم می خورند.
دکتر اسماعیل بابلیان- دکتر زهرا گویا - دکتر امیرحسین اصغری - دکتر احمد شاهورانی - دکتر مانی رضایی ـ دکتر ابوالفضل رفیع پور از اساتید مذکور می باشند.
.........................................................................................................................................
پی نوشت۱: نویسندگان این وب به جز خانم مرادی در این عکس حضور دارند.
پی نوشت ۲: متاسفانه تا جایی که من خبر دارم برگزاری این نشستها ادامه نیافت.
مقاله اینجانب با عنوان " حرکت از زبان نمادین به زبان طبیعی و برعکس در حل مسایل جبری" در یازدهین
کنفرانس آموزش ریاضی به صورت سخنرانی در 29ام تیر ماه 89 در محل برگزاری کنفرانس یعنی مجتمع
شرکت نفت کنار ساحل زیبای شهر محمود آباد ارائه گردید
این مقاله با ھدف مطالعه چگونگی برقراری ارتباط بین زبان نمادین و زبان طبیعی در حل مسایل جبری طراحیشده است.برای این منظور پرسشنامه ای شامل دو مسأله جبری غیر معمولی طراحی گردید و در اختیار ١٣١
دانش آموز قرار گرفت. سپس پاسخ ھای داده شده توسط دانش آموزان شرکت کننده در مطالعه کدگذاری شد.در
نھایت مشخص گردید که دانش آموزان در حل مسایل جبری قادر به برقراری ارتباط بین زبان نمادین و زبان طبیعی
نیستند و در استفاده از زبان نمادین دچار مشکل ھستند. ھمچنین مشخص شد که دانش آموزان تمایل دارند، برای
حل مسایل جبری، بیشتر از زبان طبیعی استفاده نمایند.
برای مشاهده و مطالعه متن کامل مقاله از لینک زیر استفاده کنید.
بار دیگر از همه دوستان و همکارانی که با حضور سبزشان در زمان ارائه مقاله اینجانب را همراهی کردند
تشکر می کنم.
موضوع پایان نامه:
نقش خود پنداره ریاضی بر عملکرد ریاضی دانش آموزان
پایه اول متوسطه شهرستان همدان
استاد راهنما: دکتر جعفر پویا منش
استاد مشاور: دکتر احمد شاهورانی
استاد داور: دکتر تهرانیان
موضوع پایان نامه:
بررسی نقش و نحوه اثر بخشی نرم افزارها
در حل مسائل هندسی با محوریت نرم افزار
Cabri Geometry
استاد راهنما:دکتر فرهاد حسین زاده لطفی
استاد مشاور: دکتر جعفر پویا منش
استاد داور: دکتر محسن رستمی مال خلیفه
برای دریافت این مجله روی آیکن زیر کلیک کنید.
در این شماره می خوانید:
سخن سردبیر: چگونه میتوان میزان کیفیت را از قبل تعیین نمود؟!
زهرا گویا
مقاله: سیر تحول و شکلگیری برنامههای درسی ریاضی مدرسهای در ایران
زهرا گویا
مقاله: چه موقع دانشآموزان چالش را انتخاب میکنند؟
ترجمهی نرگس مرتاضی مهربانی
مقاله: آیا به استانداردهای ملی تجویزی نیاز داریم؟
ترجمهی مانی رضایی
مقاله: نقش دستسازهی ریاضی در تدریس مثلثات
لیلا مرادی توپقرا، مرتضی بیات
روایت معلمان: یک مسئله و چند راهحل
علی زمانی
مقاله: اصل هدیهی عید
ترجمهی زهرا گویا
مقاله: تقسیم و ترکیب مربعها
مقاله: مروری بر حل مسئله ریاضی در دورهی ابتدایی
نسترن طاهرزاده بروجنی، مهدی ربیعی
دیدگاه: چرا دانشآموزان از ابتدای ورود به دبیرستان انتخاب رشته نمیکنند؟
عزیزه احمدی
دیدگاه: یادگیری در تابستان
مریم گویا
چکیده پایاننامهی کارشناسی ارشد آموزش ریاضی
گزارش و خبر: دکتر یحیی تابش، برندهی جایزهی جهانی پال اردیش 2010
معرفی کتاب: (کتاب این شماره: مرگ و زندگی نظام مدرسهای بینظیر آمریکایی)
سهیلا غلامآزاد
گزارش و خبر: در یازدهمین کنگرهی بینالمللی آموزش ریاضی: حساب ذهنی
پی نوشت: لازم به ذکر است که مقاله کارشناسی ارشد دوست عزیزم خانم لیلا مرادی توپقرا در این شماره به چاپ رسیده است.
به اطلاع دبیران محترم ریاضی و علاقمندان می رساند کمیته برگزارکننده ششمین سمینار هندسه و توپولوژی ایران در نظر دارد کارگاه آموزش ریاضی ویژه دبیران ریاضی را در تاریخ 28 شهریور ماه سال جاری با ارایه آقایان «دکتر مگردیچ تومانیان، دکتر ابراهیم پوررضا، دکتر قربانعلی حقیقت دوست و دکتر سهراب عظیم پور» برگزار نماید. لذا از عموم علاقمندان جهت شرکت در این کارگاه دعوت به عمل می آید.
برای کسب اطلاعات بیشتر به اینجا مراجعه نمایید.
با سپاس از وبلاگ کارا (استادسپهری)
انتقال منفعلانه ی مفاهیم و مهارت های ریاضی توسط معلمان،یادگیری معنادار را برای فراگیران به همراه ندارد و هرگز موجب رشد تفکر ریاضی آنان نخواهد شد، بلکه این فراگیران هستند که با مشارکت فعالشان در عرصه ی اموزش و یادگیری ریاضی بر مبنای دانش و تجربیات قبلی خود ریاضیات را امری قابل فهم و لذت بخش می سازند.(علم الهدایی، راهبرد های نوین در آموزش ریاضی)
تولید، تثبیت و تقویت تفکر ریاضی برای فراگیران هنگامی روی می دهد که با هدایت معلم تلاش کنند، خود در ساختن مفاهیم و مهارت های جدید ریاضی مشارکت موثر داشته باشند، یکی از این مهارت ها مهارت "تعمیم دادن" است.
تعمیم یک مفهوم ریاضی نیست بلکه یک فرایند فکری است، در این فرایند فکری، دانش آموزان دانسته های قبلی خودشان را (از ریاضی) به هنگام یادگیری مفاهیم جدید سازماندهی مجدد می کنند و از این طریق بین موضوع های متنوع ریاضی ارتباط برقرار می کنند و هر چه این ارتباطات بیش تر شوند توانایی (ریاضی) بیشتری نصیب دانش آموزان می شود. وقتی آموزش به صورت اکتشافی و از راه تعمیم صورت می گیرد، باعث می شود که دانش آموزان به ریاضیات علاقه مند شده و از یادگیری خود احساس لذت کنند، زیرا دیگر ریاضیات را موضوعی خشن و انعطاف نا پذیر نمی بینند که خلاقیت در آن نقشی نداشته باشد و مجبور باشند آن را به محفوظات خود اضافه کند.
12امين کنگره بينالمللی آموزش رياضی سال 2012 از 8 تا 15 جولای در کشو کره برگزار میشود.
|
گزارشی از کنگره بین المللی ریاضیدانان که در آگوست ۲۰۱۰
در حیدر آباد هند برگزار شد را به قلم دکتر ابوالفضل رفیع پور
در اینجا مطالعه کنید.
ضعف در برقراري ارتباط
سپردن کارها به نحو غير مؤثر
بي توجهي به سؤالات دانش آموزان
خلاصه ای از مقاله ی دام های زمان در تدریس ریاضی ، محمد تقي طاهري مجله رشد معلم
خانم کبری ذوالقدر تابستان ۸۹ از رساله کارشناسی ارشد خود با عنوان " بررسی رابطه میان هوش های چندگانه دانش آموزان دبیرستانی با سطوح مهارت ریاضی متفاوت " به راهنمایی استاد دکتر صفری ثابت و مشاوره اساتید محترم آقایان دکتر رستمی و دکتر کوکبی نژاد، دفاع نمودند.
از این دوست گرامی بابت در اختیار قرار دادن پی دی اف پاورپوینت ارائه اشان تشکر و قدردانی می کنیم و برایشان موفقیت روز افزون آرزومندیم.
قسمت دوم
ما معلمان همواره گفته ايم که:
" وقت کافي براي تدريس نداريم ."
اين در حالي است که زمان کافي در اختيار ما بوده است. به نظر مي رسد،
ما مهارت هاي لازم را براي تنظيم زمان پيدا نکرده ايم.
شايد اين عبارت کمي عجيب به نظر بيايد که:فقط عده کمي از مردم به قدر کافي زمان در اختيار دارند. با وجود اين، اگر همه مردم بخواهند، مي توانند وقت کافي براي انجام کارهاي خود پيدا کنند.
اما چنين امري عجيب نيست. مهم ترين وظيفه ما در اين زمينه، اين است که زمان را جدي بگيريم و براي بهره گيري درست از آن، برنامه ريزي کنيم.
در اين مقاله دام هاي زمان در تدريس معلمان، خصوصاً معلمان رياضي بررسي شده است: